Lyst på mer fokus og kontroll i livet?

Denne formelen vil hjelpe deg, som den har hjulpet mange andre

Jeg veileder deg gjerne

Med 18 års erfaring har jeg funnet verktøy jeg vet du vil ha nytte av

Støvsug hjernen!

EttermiddagsSola på tur ned over Venabygdsfjellet - Foto: Stig Kasper

Del denne posten

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Vi er på vei inn i Påsken og jeg er nettopp kommet hjem fra en uke med bevissthets trening på ski gjennom fjellet med praktisering av Ennead metoden. Nå sitter jeg hjemme på Romeriksåsen og skriver om opplevelsen. Temaet for meditasjonsturen gjennom fjellet har vært flyt og hvilke kriterier som skal til for at det oppstår i en selv og i en gruppe. Akkurat det kan jeg si lite om nå. Fordi det er gått bare ett par dager siden jeg kom hjem. Det er for tidlig for sinnet mitt å forstå hva som har skjedd. Jeg kan ikke gi ett helhetlig bilde av de fantastiske flyt opplevelsene som skjedde med gruppen enda. Det denne bloggen handler om; er hva støvsugd hjerne betyr for endrings og transformasjonsprosesser.

Vi var altså åtte + to personer gikk sammen over fjellet fra Hjerkinn til Lillehammer. 22 mil på ski med pulker og sekker i sol, snø, stillhet og storm. De to var Stig Kasper og George Wasford som hjalp oss med support, mat og drikke, underveis og på overnattingsstedene. De åtte var Jarle Lundsvoll, Steffen Lundsvoll, Espen Kronberg, Thomas Brikt Andersen, Trond Gresseth, Hilde Øyan, Anders Buvarp og meg selv. Jeg skriver hele navnet deres fordi de tok en tøff beslutning i en vanskelig tid med corona. De bestemte seg for å gjennomføre det de meldte seg på for lenge siden med helt andre corona forutsetninger. Selv om vi gikk lovlig er det i seg selv helt unikt i disse dager å være på tur med 10 stykker. Tenk at at vi var ferdig med turen på torsdag ettermiddag da de nye lovene ble iverksatt senere på kvelden. Derfor blir alle nevnt med fornavn og etternavn fordi det står respekt å gå på ski over fjellet når så mange andre sitter hjemme og uffer seg over coronaen. (Vi møtte bare 5 på ski på 1 uke).

På vegne av hele gruppen vil jeg derfor tillate meg å si, og det er basert på tilbakemeldingene, at dette har vært en særdeles innholdsrik og lærerik uke for alle. Anders sa til og med, at dette var hans livs beste uke på samling med andre mennesker. Vi gikk fra å være individer til å bli en enhetlig gruppe som opplevde flyt flere ganger i løpet av uken, bemerket Steffen ved avslutningsmiddagen på Pellestova. I tillegg hadde vi mange andre interresante opplevelser som gjorde at relasjonene ble tettere, presiserte Thomas. Som da vi kom ned av fjellet etter å ha gått gjennom Rondane med 30 meter pr sekund i ryggen. Vi fløt på ski over Rondevannet uten å en gang tenke på at det var 4.5 km langt. Det ble til en en nydelig opplevelse når vi staket oss videre mot Spranget og skuet grønn is som hang ned på isen fra bratte fjellskråninger som er forsmak på vårt neste måltid.

Å gå i storm kan være en ubehagelig opplevelse. Særlig når en nærmer seg 2000 meter over havet. Men, vi som gikk denne turen ble passet på hele veien, som Jarle sier det så fint. Vi var altså så heldige at vi hadde stormen rett i ryggen og opplevde å være midt i øyet. Spesielle opplevelser skjer bare når du er på rett vei med vindretningen i ryggen på det rette sporet, svarte jeg.

«Det ble plutselig helt stille med et virvar av snø og vind rundt oss. Jeg opplevde å være inni været mens stormen herjet utenpå, sa Hilde».

I et av disse stille øyeblikkene midt i stormen var det til og med en regnbue å se gjennom krystallaget av snø på himmelen. Espen fortalte at han følte seg trygg. Var sikker hele veien. Det var ikke i tvil om at dette var riktig sted til riktig tid, sammen med de riktige menneskene på det rette stedet i livet for ham. Trond bemerket det på Trøndersk; vi e no heldig som oppleve fjellet på så nært hold. Trond ga med dessuten en tilbakemelding som har varmet meg mere enn å sitte rundt peisen en ettermiddag etter en langtur på 9 timer og drikke kakao. (Samme tid som vi brukte over fjellet, ikke bare den ene dagen, men nesten hver av de 7 dagene på turen fra Hjerkinn til Lillehammer)

Uforglemmelige måltider.

Da vi kom ned av fjellet etter å ha gått gjennom Rondane med 30 meter pr sekund vind i ryggen (= storm) og fikk servert mat og drikke. Vi ble tatt imot med en -1- Bareksten Double gin med Fever Tree Mediterrenean tonic, sitronolje fra fersk sitronskall, bygget over fersk is laget av fersk vann fra fjellet med en liten dusk med fersk eviggrønn rosmarin. Deretter ble det servert fersk helstekt entrecote fra en okse som har gått på samme fjellet som potetene og grønnsakene har vokst. Alt stekt på lav temperatur over langt tid sammen med urter, salt og pepper. Det ble en kulinarisk, gastronomisk fjell-mat- opplevelse.

Smaken av stormen – smaken av fjellet – smaken av livet.

Når jeg har vært med på intense opplevelser. Som å gå gjennom fjellet med en gruppe mennesker på bevisst leting etter flyt. Spist og drukket, svettet og blitt sliten. Da skjer det en spesiell ting i etterkant. Etterkanten handler om noe av det samme som skjer i ettergløden etter et isbad eller en orgasme. Bare at dette er 1000 ganger sterkere. Det produseres en mengde gode hormoner som gir en følelse av ro og livsglede blandet med en salig og deilig mix av emosjoner som varer veldig lenge. Dette skjer med meg når det har vært flere mennesker som har vært sammen over lengre tid i den samme energien og opplevd intens nærvær gjennom grensesprengende fysiske aktiviteter. Når vi er ferdig med aktivitetene og går hver til oss, skjer det jeg skal snakke litt om nå.

Støvsugd hjernen!

Når jeg våknet i dag føltes hjernen min som den var støvsugd. Støvsugd hjerne er et at de beste kjennetegnene jeg vet om i en endrings eller transformasjonsprosess. Når det skjer er det utfordrene å huske hva jeg skal og hvorfor jeg skal?. Tilstanden gjør meg følsom og sensitiv. Jeg blir emosjonell, litt frossen, er sugen på mat og vil plutselig sove. Jeg kan bli litt lei meg når jeg tenker på de andre som jeg har vært på «tur» med. Ikke fordi jeg er lei dem, men fordi relasjonene har vært så mye dypere enn i det dagligdags livet.

Støvsugd hjerne skjer med meg når jeg er «knocket» ut av enorme opplevelser i naturen, med en gruppe mennesker som fungerer sammen uten støy og «stuff» mellom seg. Når nærkontakt med andre er bygd på og i naturen. Når dette sammen de naturlige prinsippene vi praktiserer i vår metode oppstår det åndsnærvær og sjelelig kontakt. I det vi skilles fra denne energien trenger vi alle tid til å være sammen med opplevelsen helt til kroppen bygger en ny relasjon til enn selv og endringen som har skjedd underveis.

«Jeg selv tar meg derfor god tid til å hvile sammen med etterkant-prosessen. Og særlig når jeg har utsatt meg selv for ekstreme natur krefter sammen med de naturlige kreftene som er i menneskene jeg har hvert sammen med» Morten

Grunnen til at jeg forteller om dette er å si hvor viktig det er å få støvsugd hjernen et par ganger i året. Også ta det med ro etter at den er støvsugd så du bygger deg opp igjen.

Uten at jeg har snakket med noen av de andre vet jeg at de har det på akkurat samme måten. Sånn er det for alle som praktiserer de samme naturlige prinsippene for endring og vekst gjennom Ennead metoden.

Har du noe på hjerte så still gjerne spørsmål!

Ha en God Påske!

Mvh Morten Nygård

Meld deg på nyhetsbrevet mitt

Få oppdateringer, å lær fra felleskapet